Update

Time flies when you’re having fun. Of: als je plots weer werk hebt. Een paar dagen na mijn laatste post liep ik bij een uitzendbureau binnen en 5 november begon ik als callcentermedewerker bij een verzekeraar. Dat was even schrikken. Geen eigen kantoor, niet zelf bepalen wanneer ik pauze neem en telefoongesprekken die zomaar meegeluisterd kunnen worden. Maar ook: geen vergaderingen en geen werk mee naar huis. En op een bepaalde manier toch heel zelfstandig werk. Ik was wel zo’n beetje de oudste daar en ook dat was wennen. Het was voor drie maanden, die vlogen voorbij als een rit in een achtbaan.

Nu had ik dus callcenterervaring en gezien de hoeveelheid vacatures op dat vlak, dacht ik snel weer een nieuwe klus te vinden. Dat viel tegen. Er zijn zoveel mensen met callcenterervaring, drie maanden is niks en inmiddels was ik 48 geworden, nog minder aantrekkelijk voor werkgevers dan 47. Met een hoop doorzettingsvermogen werd ik in april toch aangenomen voor een baan waarvoor ik in eerste instantie was afgewezen. Na veel bellen en praten en vragen of ik minimaal een callcentertest mocht doen (een zenuwslopende tijdgebonden test die je thuis op je computer doet). Die maakte ik zo goed dat ik toch op gesprek werd uitgenodigd en uiteindelijk ben ik in mei begonnen.
Weer callcenter, weer een verzekeraar. Eerst een lange opleiding en sinds een paar weken ben ik mezelf aan het bewijzen ‘op de vloer’. Of dit langduriger wordt weet ik nog niet, dat hangt erg af van het halen van targets. Verkooptargets vooral en die haal ik de ene week wel en de andere week niet. Maar het is best ok, de sfeer is er leuk -ook al ben ik weer de oudste- en het is één van de beter betaalde callcenterbanen. Ik word gemiddeld zo’n 26 uur per week ingeroosterd en daarmee kan ik mezelf in ieder geval onderhouden en blijft er genoeg tijd over om van de zomer te genieten.

Én om weer eens te bloggen. Want ik heb genoeg te delen. Ik heb een manier van eten ontdekt waardoor ik me beter voel dan ooit en samen met wat uitgekiende beweging (niet eens veel) ben ik op mijn 48e weer even slank als op mijn 38e. Da’s nog steeds wat te zwaar hoor, maar ik ben daarbij gespierder (en dus gestroomlijnder) en energieker dan tien jaar geleden. Als jij dat ook wilt, blijf Volop In Bloei dan volgen. Ik beloof je dat ik er snel meer over schrijf.

Geplaatst in Leven | Reacties gesloten

Lopen doe je met je benen

Loopschoenen

Lopen doe je met je benen. Wat een open deur. En toch was het een eye-opener voor me gisteravond. Ik was lekker een stukje aan het hardlopen, vlak voor de schemering. En ik had me voorgenomen wat sneller te gaan dan afgelopen keer, toen was mijn -toch al niet zo hoge- gemiddelde snelheid met een halve km per uur gezakt. Dat zie ik omdat ik met mijn telefoon in de hand loop en via Runkeeper dat soort informatie bijhoud.

Ik zag mijn snelheid na een halve kilometer alweer inzakken en zette aan om te versnellen. En toen merkte ik het. Ik ging iets raars doen met mijn ademhaling. Ik ademde dieper in en hield mijn adem ergens op borsthoogte even vast. Het was iets als ‘ok, even diep inademen want er komt een karwei’. Heel handig misschien voordat je een lastig gesprek aangaat, maar erg inefficiënt als je aan het rennen bent. Ik ging er niet sneller door. Het leek zelfs moeizamer te gaan en ik had meteen minder zin. Mijn hoofd was bezig met die rare ‘adempauze’ en waarom sneller gaan zo veel moeite kostte. En toen dacht ik: lopen doe je met je benen! Ik vergat mijn adem, verlegde mijn aandacht naar mijn benen en liet ze ietsjes sneller bewegen. En ik ging sneller! Vrij moeiteloos zelfs en ik had er weer helemaal zin in ook.

Ik had al eerder geleerd dat je rennen niet met je hoofd doet. Denken op zich is niet verkeerd: soms los ik al rennend allerlei problemen op en dan vliegt de tijd. Maar gedachten die zomaar opkomen, dat willen nogal eens gedachten zijn als ‘nog maar een paar minuutjes dan ben ik op de helft’ of ‘is dat wel goed, zo snel als je hart gaat?’. Demotiverende gedachten waar je moeier van wordt dan van lopen.

Als je pas begint met lopen herken je ze misschien. Ook al begin je keurig met een schema met af en toe 1 minuut lopen tussen het wandelen, dan nog kan zo’n minuut lang zijn. En het lastige is dat je dan wel steeds móet kijken hoe lang je nog moet. En dat blijft zo tijdens de hele opbouw, totdat je eindelijk een half uur achter elkaar kunt. Soms loop je met vleugeltjes en wil je eigenlijk doorgaan, dan is het kijken hoe lang je nog mág. Maar dit stukje gaat over de moeilijke momenten. Een trainingsschema dwingt je om steeds op je klokje of stopwatch of telefoon kijken hoe lang je nog moet, maar je moet niet gaan denken ‘oef nog anderhalve minuut dat red ik niet’. Want dan red je het ook niet, of veel te moeizaam. Het is iets om je bewust van te zijn. Bemerk dat zo’n gedachte opkomt en weet dat je kunt ingrijpen.

Leer jezelf aan om je gedachten niet te zien als een natuurverschijnsel, je hoeft ze niet te accepteren zoals een regenbui. Je maakt het jezelf veel makkelijker als je je hoofd af en toe kunt stilzetten. Dat geldt trouwens voor het hele leven. Je handen gebruik je alleen als het nodig is maar je hersenen gaan meestal maar door en door, ook als er niks is waarover nagedacht hoeft te worden. En dan willen ze nogal eens in de weg gaan zitten. Je kunt je welzijn behoorlijk verhogen als je invloed hebt op je gedachten. Dat kun je oefenen. Dat kan door meditatie, maar ook met vrij simpele methoden gewoon gedurende je dag. Ook tijdens het lopen.

Neem je voor om bij een niet-helpende gedachte meteen naar een boom te kijken of iets anders langs de weg. Te luisteren naar je voeten, de geluiden om je heen. Als dat niet helpt om je hoofd leeg te maken, zing dan een liedje in jezelf zodat er geen ruimte meer is voor negatieve gedachten. Zo’n liedje kun je van tevoren bedenken. Of een of ander mantra dat je in jezelf kunt herhalen op het loopritme. Ik heb wel eens een paar kilometer gelopen op volopinbloei.volopinbloei.volopinbloei. En nu heb ik er een nieuwe bij: rennendoejemetjebenen.rennendoejemetjebenen. rennendoeje- metjebenen. Hardlopers noemen rennen lopen, maar lopendoejemetjebenen klinkt minder lekker.

Verder ging het overigens heerlijk gister en Runkeeper stuurde me na afloop een mailtje dat ik mijn snelheidsrecord had verbroken. Ik begrijp nog steeds niet goed wat maakte dat ik tijdens het lopen mijn adem ging inhouden, maar dat is ook niet belangrijk. Ik hoef alleen te onthouden dat ik voortaan versnel met mijn benen en daar mijn aandacht leg. Want lopen doe je met je benen.

Geplaatst in Bewegen, Welzijn | Getagd met , | Reacties gesloten

Vitamine D

Zonnetje

Welkom terug! Dat was een langere pauze dan ik in gedachten had. Ik hoop dat je van je zomer hebt genoten. Het was weer zo’n typisch Nederlandse variatie op het begrip zomer en toch was het heerlijk, vond je niet? Zomer -en dan vooral de zon- doet ons op zoveel manieren goed. Eén van de oorzaken dat we zomers vaak zoveel vitaler en vrolijker zijn is vitamine D.

Vitamine D draagt bij aan:

  • sterke botten
  • immuunsysteem
  • gezond hart en bloedvaten
  • meer spierkracht
  • preventie van bepaalde vormen van kanker
  • een betere stemming
  • helpt bij afvallen

Verder wordt er momenteel onderzoek gedaan naar de rol van vitamine D gebrek bij onder andere obesitas, diabetes en MS.

Nog steeds schijnen veel artsen te denken dat je alleen een vitamine D tekort kunt hebben als je een donkere huid hebt of een niqaab draagt. Dat is niet zo. In Nederland is de zomer kort. De periode waarin de zon zoveel kracht heeft dat je zelf vitamine D kan aanmaken loopt ruwweg van april tot september. Dan nog moet je overdag voldoende buiten zijn: zelfs zomers zijn de vroege ochtendzon en de zon laat in de middag niet krachtig genoeg voor vitamine D-aanmaak. En zonder zonnebrandcrème hè! Die kun je dan best pas na een minuut of twintig opsmeren, als je dat kunt hebben zonder te verbranden. Maar dat is nu -jammer genoeg- minder belangrijk. Al zou je nu de hele dag in bikini in de tuin zitten bibberen: je kunt niet genoeg vitamine D meer aanmaken. Je gebruikt wat je in de zomer hebt aangemaakt, maar dat wordt rap minder.

Slik bij. Het is zo’n beetje de allersimpelste manier om je lekkerder te voelen. Veel mensen willen in de winter iets slikken, en kiezen dan voor vitamine C of een multivitamine of iets als Echinacea. Maar vitamine D zou je eerste keus moeten zijn. C krijg je makkelijk voldoende binnen via je voeding. In de meeste multivitamines zit niet genoeg vitamine D om je bloedwaarde in de winter op peil te houden. Echinacea doet veel minder voor je, het is ook geen vitamine. Vitamine D heb je nodig en de meeste Nederlanders hebben in de winter een tekort. Dus als je iets wilt slikken, kies dan voor vitamine D. Als je niets wilt slikken, overweeg dan toch om D te slikken. Om de winter blijer door te komen, je weerstand te verhogen, je botten te versterken en je tegen een aantal ziektes te beschermen.

Afgelopen mei is er een onderzoek gepubliceerd naar de hoeveelheid vitamine D in het bloed van 20 topvoetballers van Liverpool. In augustus 2010 zagen die bloedwaarden er meer dan prima uit, na een zomer vol buiten trainen, het WK in Zuid-Afrika en mediterrane vakanties. Veel beter dan de D-waarden van de gemiddelde Brit. Maar toch waren in december 2010 die waarden zo gekelderd dat het gemiddelde op 51 nmol/l lag. Nog maar nét boven de 50 nm/l die vaak als ondergrens wordt gehanteerd voor een gezonde waarde (maar het UMC Groningen hanteert tegenwoordig 80 nmol/l). Ondanks dat het gemiddelde nog net op 51 lag, had 65% van de voetballers minder dan 50 nmol/l vitamine D in het bloed. Duidelijk te weinig dus. En dat in december. Als er na de winter -in maart of april- nog een derde meting was gedaan hadden de waarden waarschijnlijk schrikbarend laag gelegen. Overigens: bij deze 20 spelers zaten er maar twee met een donkere huidskleur (die moeilijker vitamine D aanmaakt).

Conclusie: zelfs onder topsporters die zomers heel erg veel zon binnenkrijgen en het hele jaar door veel buiten zijn, hebben de meesten in de winter een tekort aan vitamine D. En voetballers zijn nog vrij jong ook, naarmate je ouder wordt maakt je huid minder goed vitamine D aan.

Overigens veranderen de inzichten snel en dat leidt ertoe dat in Nederland verschillende normen gehanteerd worden. Zoals ik net al schreef vindt het Universitair Medisch Centrum in Groningen  80 nmol/l het minimum voor een gezonde waarde, terwijl het VUMC in Amsterdam 25 nmol/l nog acceptabel vindt. Als je bloed dus ooit onderzocht is of wordt op vitamine D, vraag dan welke norm men hanteert. Als je alleen te horen krijgt ‘vitamine D is goed’ weet je niet waar je aan toe bent.

Het merendeel van de Nederlanders is vaak binnen (op kantoor, in de auto) en slikt niet -zoals vroeger- levertraan. Veel vrouwen smeren zelfs in de winter crèmes op het gezicht met een zonnefactor. Uit je voeding kun je wel wat vitamine D halen, maar niet genoeg. Vette vis (makreel, haring, zalm, sardientjes) is eigenlijk het enige waar aardig wat D3 in zit. Ook in eieren en vlees en lever en roomboter zit wat vitamine D, maar al stukken minder. Er zit ook een beetje vitamine D in sommige paddestoelen en schimmels, in de plantaardige vorm D2. Die wordt door je lichaam wel wat minder goed opgenomen. De zonnebank is geen oplossing, omdat veel UV-B straling daar wordt uitgefilterd (UV-B is nodig voor de vitamine D aanmaak maar geeft ook risico op verbranding). Lichttherapielampen geven al helemaal geen UV-B straling af.

Slik bij. Het is één van de makkelijkste dingen die je kunt doen om de winter blijer door te komen, je weerstand te verhogen, je botten te versterken en je tegen een aantal ziektes te beschermen. Ik ben afgelopen maanden heel veel buiten geweest en nu nog elke dag wel een tijdje (werkloos zijn kent ook enkele voordelen), maar ik slik sinds een paar weken weer vitamine D en daarmee ga ik door tot ergens in april.

Ik slik 40 à 50 µg (zo’n 2000 IE) vitamine D per dag. Dat is de helft van wat als maximale dagdosering wordt gezien door het Amerikaanse Institute of Medicine. Let wel: hun aanbevolen dagdosering ligt op 600 tot 800 IE per dag, maar 4000 IE wordt gezien als het maximum dat je dagelijks zou kunnen slikken zonder schadelijke effecten. Ga daar dus niet boven en blijf er liever wat onder. Ik zie zelf geen reden om meer dan 2000 IE te slikken, dat is al aardig wat. Vitamine D pillen zijn bij elke drogist en bij veel supermarkten te krijgen, van goedkoop tot duur. Als je strikt vegetarisch bent: google voor D2-pillen zonder gelatine. Slik bij, echt. Het helpt je om goed door de winter te komen.

Verder lezen:
Informatie van het Amerikaanse National Institutes of Health
Artikel (pdf) over het onderzoek bij de voetballers van Liverpool FC
Vitamine D op Wikipedia
De engelstalige Wiki over vitamine D, geeft meer informatie

 

Geplaatst in Afvallen, Eten & drinken, Welzijn | Reacties gesloten

gif: Europa waarschuwt

We krijgen elke dag gif binnen en dat is niet goed voor ons. Ook het Europese Milieuagentschap (EEA) trekt nu aan de bel. Op 10 mei is de EEA naar buiten gekomen met een rapport dat waarschuwt voor de gevaren van stoffen die onze hormonen verstoren, ook wel endocriene disruptoren genoemd. Het gaat dan vooral om BPA, ftalaten en parabenen. We krijgen deze stoffen dagelijks binnen via voedsel, cosmetica, verzorgingsproducten en zelfs speelgoed.

Uit wetenschappelijk onderzoek komen steeds meer aanwijzingen dat deze stoffen een rol spelen bij het ontstaan van verschillende soorten kanker (waaronder borstkanker), obesitas en diabetes, problemen aan schildklier, immuunsysteem, zenuwstelsel en voortplanting. Bij dieren zijn veel van deze effecten inmiddels bewezen, zowel in het wild als bij proefdieren in het laboratorium. Het is moeilijk om de effecten op mensen aan te tonen, daarvoor is complex en langdurig onderzoek nodig. Van bepaalde stoffen is ook bij mensen de link met ziekte al aangetoond. Zo is er een verband tussen stoffen met een oestrogene werking en borstkanker.

“Het wetenschappelijke onderzoek van de laatste decennia toont aan dat hormoonverstoring een echt probleem is, met ernstige effecten voor het milieu en mogelijk ook de mens”, stelt Jacqueline McGlade, hoofd van het Europese Milieuagentschap (EEA) in een persbericht. ”Het zou van voorzichtigheid getuigen om een terughoudende aanpak te hanteren voor veel van deze stoffen, tot hun effecten beter bekend zijn.”

In de praktijk is er van een terughoudende aanpak nauwelijks sprake. BPA is sinds vorig jaar verboden in babyflesjes, maar zit verder in heel veel dagelijkse gebruiksvoorwerpen. Parabenen zitten in vele verzorgingsproducten. Over het algemeen gebruikt de industrie stoffen zolang ze niet verboden zijn. En ze worden pas verboden nadat langdurig onderzoek overduidelijk bewijs levert. Daar gaan jaren overheen.

Gelukkig hoef je als consument niet alleen maar af te wachten. Je kunt zelf veel doen om zo min mogelijk van deze stoffen binnen te krijgen. Eet zoveel mogelijk biologisch. Kijk kritisch naar de spullen die je op je huid en in je haar smeert, léés de lijst met ingrediënten. Eet zo min mogelijk uit blik. Kijk naar de recyclecodes op plastic (die cijfertjes in een driehoek van pijltjes) en vermijd in ieder geval 3, 6 en 7. Neem geen kassabonnetjes aan als het niet hoeft. Volg de categorie Ontgiften op deze site voor meer informatie.

Verder lezen:
BPA
Verzorgingsproducten
Artikel in De Morgen
Artikel in Trouw
Persbericht EEA

 

Geplaatst in Afvallen, Ontgiften | Reacties gesloten

Bewegen, waarom zou je

Bewegen is lekker en het is leuk. Maar als je me tien jaar geleden had verteld dat ik nu met plezier mijn bed uit spring om als eerste een half uurtje te gaan rennen… dan had ik je heel hard uitgelachen. Mijn enige herinneringen aan rennen hadden te maken met steken in mijn zij, ademnood en andere ellende. En nu ben ik 47 en doe ik het gewoon en vind ik het hartstikke leuk.

Het is even een drempel om te beginnen. Om de beslissing te nemen dat je toch echt gaat bewegen. Om iets uit te kiezen. Binnen of lekker buiten. Met een team, met een vriend/in of juist alleen. Iets heel nieuws leren of iets doen dat je al kan. Maar als je de beslissing hebt genomen en gewoon maar bent begonnen, ga je het steeds leuker vinden. Je lichaam gaat er ook naar verlangen. Je voelt een soort onrust, als je een paar dagen lui bent. Dat is je lichaam dat weer wil bewegen.

Rennen, fietsen, wandelen, steppen, yoga, fitness, tennissen, zwemmen, golfen, rolschaatsen, bootcamp, trampolinespringen, wii-en, karate, volleybal, spinnen, roeien, op de loopband, krachttraining, Pilates, dansen… er is iets dat jij ook leuk vindt. Heus. En behalve dat het leuk is en je van de straat houdt, heeft bewegen nog meer voordelen:

  • Meer energie
  • Maakt je slanker
  • Verfrist je geest
  • Ontgift je lichaam
  • Een positievere blik
  • Minder stress
  • Minder kwaaltjes
  • Lager risico dementie
  • Lekkerder slapen
  • Lagere bloeddruk
  • Behoud van je spieren
    • Spieren geven je lichaam vorm
    • Spieren verbranden calorieën, zelfs als je slaapt
  • Gezonder hart
  • Minder kans op diabetes
  • Sterkere weerstand
  • Helpt tegen botontkalking
Geplaatst in Afvallen, Bewegen | Getagd met | Reacties gesloten


  • Archief

    december 2016
    M D W D V Z Z
    « aug    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031