Bewegen, waarom zou je

Bewegen is lekker en het is leuk. Maar als je me tien jaar geleden had verteld dat ik nu met plezier mijn bed uit spring om als eerste een half uurtje te gaan rennen… dan had ik je heel hard uitgelachen. Mijn enige herinneringen aan rennen hadden te maken met steken in mijn zij, ademnood en andere ellende. En nu ben ik 47 en doe ik het gewoon en vind ik het hartstikke leuk.

Het is even een drempel om te beginnen. Om de beslissing te nemen dat je toch echt gaat bewegen. Om iets uit te kiezen. Binnen of lekker buiten. Met een team, met een vriend/in of juist alleen. Iets heel nieuws leren of iets doen dat je al kan. Maar als je de beslissing hebt genomen en gewoon maar bent begonnen, ga je het steeds leuker vinden. Je lichaam gaat er ook naar verlangen. Je voelt een soort onrust, als je een paar dagen lui bent. Dat is je lichaam dat weer wil bewegen.

Rennen, fietsen, wandelen, steppen, yoga, fitness, tennissen, zwemmen, golfen, rolschaatsen, bootcamp, trampolinespringen, wii-en, karate, volleybal, spinnen, roeien, op de loopband, krachttraining, Pilates, dansen… er is iets dat jij ook leuk vindt. Heus. En behalve dat het leuk is en je van de straat houdt, heeft bewegen nog meer voordelen:

  • Meer energie
  • Maakt je slanker
  • Verfrist je geest
  • Ontgift je lichaam
  • Een positievere blik
  • Minder stress
  • Minder kwaaltjes
  • Lager risico dementie
  • Lekkerder slapen
  • Lagere bloeddruk
  • Behoud van je spieren
    • Spieren geven je lichaam vorm
    • Spieren verbranden calorie├źn, zelfs als je slaapt
  • Gezonder hart
  • Minder kans op diabetes
  • Sterkere weerstand
  • Helpt tegen botontkalking
Dit bericht is geplaatst in Afvallen, Bewegen en getagd . Bookmark de permalink. Reacties en trackbacks zijn beide momenteel gesloten.


  • Archief

    april 2012
    M D W D V Z Z
        mei »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30